Cílem dílčího
výsledku TA04020797-2015V003 bylo vytvořit software pro vozidlovou jednotku
Sherlog Trace za účelem vyčítání dat ze sběrnice CAN pro jejich následnou
analýzu a zpracování. V rámci tohoto výsledku byl vytvořen a do vybraných
vozidlových jednotek aplikován SW umožňující čtení dat o stavu motoru a dalších
parametrech vozidla, které jsou využita pro výpočet emisí.
Software
slouží k pasivnímu vyčtení vybraných údajů o vozidle a stavu motorových
veličin a vytvoření speciální emisní zprávy (tzv. emisního bodu) a
jejímu online přenosu přes GPRS na server pro následné využití pro tvorbu
emisního procesoru. Data z vozidlových jednotek jsou využita pro tvorbu
dopravně-emisního modelu, který je jedním z několika vstupů do celkového
emisního procesoru.
Software je
určen pro jednotky SHERLOG Trace s označením 814v2 a 816
s instalovaným napojením na vozidlovou sběrnici CAN u klientů služby fleet
managementu. SW je do jednotek nahráván dálkově přes GPRS. Po upgrade jednotky
se SW automaticky aktivuje a začne během jízdy vozidla vyčítat vybrané údaje.
Software využívá přenosu dat na server pomocí proprietárního komunikačního
protokolu.
Data
přijímaná z vozidlových sběrnic nevyužívají jednotné komunikační schéma.
SW pro vozidlovou jednotku proto využívá SW knihovny poplatné vždy danému
výrobci vozidla nebo dokonce modelu či druhu motoru. V některých případech
se liší i způsob zapojení jednotky do elektroinstalace vozidla. Vzhledem
k výše uvedenému se provádí vyčítání dat především pro následující
vozidlové sběrnice:
·
Sběrnice
vozidel koncernu VW – Škoda, VW, Audi, Seat
·
Nákladní
vozidla běžně používají na svých datových sběrnicích standard označovaný jako
FMS (http://www.fms-standard.com/). Výhodou je sjednocení datových struktur pro
většinu nákladních vozidel. Nevýhodou je omezené množství údajů dané
standardem, které lze z nákladních vozidel získat.
Software pro
vyčítání parametrů motoru a dalších údajů shromažďuje data z různých
z více systémů, a vyžaduje proto určité HW komponenty. SW je určen pro
vozidlové jednotky s následujícím uspořádáním:
Obrázek
1 – Blokové schéma jednotky SHERLOG Trace
Popis a účel
jednotlivých bloků:
·
Napájecí
zdroj – jedná se o napojení na běžnou
elektroinstalaci vozidla (8-30 V), jednotka je napájena s autobaterie
·
Power
management –
je nutný k optimalizaci spotřeby vozidlové jednotky především když vozidlo
stojí; v tom případě jednotka přechází do režimu spánku s nízkou
spotřebou, aby co nejméně vybíjela autobaterii
·
GPS – jedná se o samostatný modul
s připojenou anténou pro příjem signálu z družic GPS (případně jiných
GNSS systémů jako GLONASS / EGNOS); GPS modul provádí výpočet polohy vozidla
včetně její důvěryhodnosti
·
GSM
+ SIM – jedná se samostatný modul
s připojenou anténou; tento modul obstarává připojení do mobilní sítě a
řízení přenosu dat
·
Modul
CAN – slouží k připojení jednotky na vozidlovou
sběrnici CAN nebo FMS a přenosu dat ze sběrnice do jednotky; jednotku je nutné
konfigurovat dle připojené sběrnice (provádí se dálkově přes GSM síť)
·
I/O – jedná se o modul připojení
k externím periferiím, především k připojení drátu zapalování, podle
něhož se detekuje nastartování vozidla
·
Paměť
EEPROM + FLASH –
slouží k uložení dat vyčtených z vozidlové sběrnice, načtených poloh
a diagnostických údajů před odesláním na server pomocí GPRS; načtená data se na
jednotce ukládají do vyčerpání paměti a poté se přepisují principem kruhového
bufferu
·
3D
akcelerometr –
slouží k detekci pohybu vozidla; při pohybu se jednotka probouzí
z režimu nízké spotřeby
·
Mikroprocesor
+ RAM – provádí zpracování dat a přípravu
dat k odeslání přes GPRS, řídí kompletní chování jednotky
Vozidlová
jednotka se aktivuje z režimu spánku do režimu aktivního vyčítání dat při
detekci jízdy vozidla (na základě pohybu, zvýšeného napětí nebo zapnutí
klíčku). Jednotka poté provádí připojení přes GPRS, načtení aktuální polohy a
základní diagnostický test. Po provedení diagnostického testu se začnou
periodicky shromažďovat vstupní data. První data jsou získány cca. 20 sekund po
nastartování motoru.
Zdrojová data
pro generování dat jsou sbírána z flotily zákazníků spol. Sherlog Trace –
aktivních vozidlových jednotek služby Car Control nebo STO, zasílající během
svých jízd emisní body.
SW
shromažďuje periodicky následující data:
·
Požadované
údaje z vozidlové sběrnice jsou uvedené v Tabulka 1. Všechny požadované údaje se však nepodařilo nalézt (viz
Tabulka 1). Údaje jsou vyčteny každých 20 sekund při nenulových
otáčkách motoru, četnost vyčtení údajů lze měnit parametrem (lim. perioda je 10
sekund), údaje jsou obecně průměrovány na nastavenou periodu
·
Polohu
jednotky je získávána systémem GPS – poloha odpovídá času konci periody (např.
pro data 12:00:30-12:01:00 bude přiřazena poloha vygenerovaná v čase
12:01:00).
·
Čas
jednotky ze systému GPS – čas je uváděn k okamžiku konci periody.
V případě ztráty GPS polohy jednotka využívá čas mikroprocesoru, který je
s časem GPS průběžně synchronizován
Tabulka 1 – Data z vozidlové sběrnice CAN
Požadovaná
data: |
Nalezená
data pro vozidla VW: |
Nalezená
data pro FMS (nákl. voz.): |
Poznámka: |
Aktuální
spotřeba (total
fuel used= COUNT) |
ANO |
ANO |
Jako
čítač paliva |
Aktuální
zátěž motoru (calculated
load value = CLV) |
ANO |
ANO |
- |
Teplota
chladící kapaliny (engine
coolant temperature = ETC) |
ANO |
ANO |
- |
Otáčky
motoru (engine
speed = RPM) |
ANO |
ANO |
- |
Rychlost
vozidla (wheel
based speed = SPEED) |
ANO |
ANO |
- |
Teplota
okolního vzduchu (ambient
air temperature = AAT) |
ANO |
ANO |
- |
Teplota
nasávaného vzduchu (intake
air temperature = IAT) |
ANO |
NE |
- |
Teplota
katalyzátoru (catalyst
temperature = CATS1 + CATS2) |
NE |
NE |
- |
Aktuální
spotřeba (=FUEL) |
ANO |
ANO |
průměr
l/100km |
Točivý
moment (Actual
Engine – Percent Torque = TOR) |
NE |
ANO |
|
Množství
AdBlue (Aftertreatment
diesel exhaust fluid tank level = DEF) |
NE |
ANO |
pro
os. voz. se nepoužívá |
EGR (commanded EGR = EGR) |
NE |
NE |
- |
Poloha
pedálu plynu (accelator
pedal position = APP) |
ANO |
ANO |
- |
Poloha
škrtící klapky (absolute
throttle position = ATP) |
ANO |
ANO |
- |
Zařazený
rychlostní stupeň (current gear = GEAR) |
ANO |
ANO |
- |
Množství
nasávaného vzduchu (air flow rate=AFR) |
NE |
NE |
- |
Ekvivalentní
poměr lambda (equivalence Ratio lambda=CER) |
NE |
NE |
- |
Mlhová
světla přední |
ANO |
NE |
- |
Klimatizace |
ANO |
NE |
- |
Stěrače |
ANO |
NE |
- |
Filtr
pevných částic |
ANO |
NE |
pro
nákl. voz. se nepoužívá |
Vzhledem k různé podpoře dat od
různých výrobců a modelů nelze zaručit, že jednotka získá vždy úplnou množinu
požadovaných dat.
Data ze sběrnice nákladních vozidel
jsou vyčítána dle standardu FMS.
Data ze sběrnice osobních vozidel jsou
vyčítána pasivně nasloucháním na sběrnici. Vyčtená data jsou inspirována do
max. možné míry standardem OBD2, avšak některá data v tomto standardu jsou
dostupná pouze dotazem na sběrnici (aktivním vyčtením), což pro vozidla
používaná v uvedeném projektu není možné provést.
Data určená
k dalšímu vyhodnocení jsou odesílána na server, kde jsou uložena a podle
čísla jednotky jsou k nim přiřazeny následující údaje:
·
Anonymní
identifikátor
·
Kategorie
vozidla
·
Značka
vozidla
·
Model
·
Rok
výroby
·
Použité
palivo
·
Objem
válců
·
Emise
CO2
Emisní body
doplněné o výše uvedené údaje jsou publikována na zabezpečené webové rozhraní (dále
jen aktuální feed) pro
využití dalšími partnery. Data jsou publikována ve formátu CSV. Oddělovač
hodnot je středník.
Aktuální feed je vypočítáván nepřetržitě vždy
každých 5 minut s počátkem výpočtu v půlnoci (tj. 00:00, 00:05, 00:10
atd.). Výpočet je prováděn z přijatých emisních bodů za období od
předchozího výpočtu. Výpočet pro daný úsek je prováděn pouze v případě, že
v aktuálním období je doručen alespoň jeden relevantní emisní bod.
Aktuální soubor platný pro následujících 5 minut je k dispozici nejpozději
do 5 minut po zahájení plánovaného výpočtu.
V aktuálním feedu jsou data uvedená v Tabulka 2 v uvedeném
pořadí (některá data nejsou k dispozici, viz. Tabulka 1; v případě
chybějících dat je místo prázdné):
Tabulka 2 – Výstupní data CSV
ID |
Anonymizované ID vozidla |
UTC |
Datum a čas UTC |
LAT |
Zeměpisná šířka WGS84 |
LONG |
Zeměpisná délka WGS84 |
SAT |
Počet satelitů |
PDOP |
Hodnota PDOP |
DIST |
Čítač ujeté vzdálenosti |
COUNT |
Aktuální spotřeba jako čítač pulsů |
CLV |
Aktuální zátěž motoru |
ECT |
Teplota chladící kapaliny |
RPM |
Otáčky motoru |
SPEED |
Rychlost vozidla |
AAT |
Teplota okolního vzduchu |
AIT |
Teplota nasávaného vzduchu |
CATS1 |
Teplota katalyzátoru na senzoru 1 |
CATS2 |
Teplota katalyzátoru na senzoru 2 |
FUEL |
Aktuální spotřeba |
TOR |
Točivý moment (nákladní vozidla) |
DEF |
obsah AdBlue (nákladní vozidla) |
EGR |
EGR |
APP |
Poloha pedálu plynu |
ATP |
Poloha škrtící klapky |
GEAR |
Zařazený rychlostní stupeň |
AFR |
Množství nasávaného vzduchu |
CER |
Ekvivalentní poměr lambda |
TYP |
Kategorie vozidla |
ZNAČKA |
Značka vozidla |
MODEL |
Model vozidla |
ROK |
Rok výroby vozidla |
PALIVO |
Použité palivo |
OBJEM |
Objem válců |
EMISE |
Emise CO2 |
STATE1 |
Mlhové světla přední |
STATE2 |
Klimatizace |
STATE3 |
Stěrače (hodnota značí rychlost stírání) |
STATE4 |
Filtr pevných částic |
Popisovaný SW
je výhradním vlastnictvím spol. SECAR BOHEMIA, a.s.. SW bude využit u klientů
využívající jednotky Sherlog Trace 814v2 a 816 jako součást standardní služby.